SPORT•GOUDA ontvangt waardevolle inzichten uit klanttevredenheidsonderzoek
Positieve feedback en kansen voor verbetering

SPORT•GOUDA heeft de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek van 2024 bekendgemaakt. Bezoekers van het Groenhovenbad, verenigingen en gebruikers van sportaccommodaties en deelnemers aan sport- en beweegactiviteiten gaven hun mening over de sportfaciliteiten, dienstverlening en samenwerking met SPORT•GOUDA. De uitkomsten leverden veel positieve punten op, maar ook enkele verbeterpunten. Met een gemiddeld cijfer van 7,6 kijkt SPORT•GOUDA met plezier en trots naar de resultaten. 

Hoge waardering voor personeel en activiteiten

SPORT•GOUDA vindt het belangrijk om in persoonlijk contact te staan met al haar klanten*. Daarom is men extra trots op de hoge score voor de vriendelijkheid en behulpzaamheid van het personeel. De buurtsportcoaches en sporthalbeheerders krijgen een hogere waardering dan gemeten in eerder onderzoek uit 2021. Ook het contact en de samenwerking met andere medewerkers van SPORT•GOUDA wordt positief beoordeeld. 95% van de contactpersonen is (zeer)tevreden over de klantvriendelijkheid.
Het Groenhovenbad scoort een mooie 7,8. Ook de sportactiviteiten van SPORT•GOUDA scoren hoog (8,3). Vooral de aquasporten in het zwembad en de Stap Mee-wandelingen voldoen volledig aan de verwachtingen. 100% van de deelnemers aan de sportactiviteiten willen in de toekomst opnieuw meedoen. Ook de loyaliteit is gestegen: de Net Promotor Score (NPS) voor sportactiviteiten groeide van 30 naar 45, wat aangeeft dat veel deelnemers deze activiteiten aanbevelen.

Kansen voor verbetering

Naast de positieve resultaten zijn er ook verbeterpunten. Het cijfer voor de accommodaties daalt van een 7,3 in 2021 naar een 6,9 in 2024. Uit het onderzoek blijkt dat met name de schoonmaak en het klimaat in vooral (oudere) gymzalen aandachtspunten zijn. Ook kan de toegankelijkheid voor mensen met een beperking worden verbeterd.


De gebruikers van het Groenhovenbad geven aan dat er bij het banenzwemmen behoefte is aan duidelijkere regels voor baangebruik en beter toezicht. Verder willen bezoekers meer recreatieve voorzieningen, zoals glijbanen, en een uitgebreider aanbod van gezonde voeding in de horeca, zo blijkt uit het onderzoek. Tot slot kan de communicatie richting zwemlesouders verbeterd worden.
In overleg met de opdrachtgever, gemeente Gouda, worden afspraken gemaakt over de vervolgstappen en acties naar aanleiding van het klanttevredenheidsonderzoek.

In verbinding blijven

SPORT•GOUDA waardeert de open en eerlijke feedback van haar klanten* en neemt de verbeterpunten serieus. De feedback helpt om te zien wat goed gaat en waar nog uitdagingen liggen. Om klanten* persoonlijk te betrekken, wordt een aantal inloopmomenten georganiseerd. Zo kunnen zij hun ideeën en zorgen direct delen en toelichten. Deze inloopmomenten zijn op de volgende data en locaties in Gouda:

  • Vrijdag 6 december -  9:00-12:00 uur – Groenhovenbad, Tobbepad 4
  • Donderdag 12 december - 13:00 – 16:00 uur – Sporthal de Zebra, Goverwellesingel 10

Onafhankelijk onderzoek

Het klanttevredenheidsonderzoek is uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Right Marktonderzoek en vond plaats in mei en juni 2024. Alle klanten* van SPORT•GOUDA werden uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek via e-mail, social media of fysieke kaartjes. Ruim 870 personen deden mee aan het onderzoek. De resultaten van het onderzoek zijn anoniem verwerkt. Het klanttevredenheidsonderzoek wordt iedere twee jaar herhaald.

Een samenvatting van de resultaten uit het klanttevredenheidsonderzoek 2024 is hier te lezen.

* klanten zijn: bezoekers/gebruikers van accommodaties, sporters, zwemmers, deelnemers, verenigingen, scholen, huurders, samenwerkingspartners etc. waar SPORT•GOUDA voor werkt en contact mee heeft.